Categorieën
Uncategorized

De vragende manager

De vragende manager, leuk of irritant?

Onze medewerkers beschuldigen mij er al jaren van dat als zij mijn kantoor binnenkomen met één vraag, zij er met tien naar buiten gaan. Dit ervaren zij in eerste instantie niet als leuk en hulpvaardig, maar eerder als irritant. Dat begrijp ik ook. Als je een probleem hebt en je wilt dat je leidinggevende je hierbij helpt dan wil je het liefst een oplossing en wel zo snel mogelijk.

Waarom dan toch al die extra vragen?

Laat ik maar gelijk met een eenvoudig voorbeeld de kern van mijn punt duidelijk maken. Stel je vraagt iemand de weg. Die persoon is goed bekend in de buurt en steekt gelijk van wal; “Hier rechtdoor, bij de tweede stoplichten links, dan zie je een oud gebouw ga je rechts, stukje met de weg mee en dan links etc.” Voor iemand die bekend is in de buurt is dit nog wel te volgen, maar voor jou niet. En dan hebben we het er nog niet over dat je na het tweede stoplicht ook nog moet onthouden wat de volgende aanwijzing ook al weer was. Waarschijnlijk moet je het nog een keer vragen.

Beter zou het zijn als de persoon je de weg wijst door vragen te stellen. Ben je hier wel eens geweest? Wat kan je je herinneren? Het stadhuis, oké dat is mooi. Kan je de rotonde voor het stadhuis nog herinneren en kan je hier vandaan daar naar toe rijden? Ja, dat is mooi want dan ben je er al bijna. Neem de rotonde driekwart en je bent op je plaats van bestemming. Waarschijnlijk ben je niet op de meest efficiënte manier naar je doel gereden, maar wel op je eigen manier. Omdat je het op je eigen manier hebt gedaan zul je het de volgende keer ook weer weten zonder te vragen.

De medewerker stippelt zijn of haar eigen pad uit

Vertalen we dit naar ons werk, dan gaan onze vragen meestal over het bereiken van een doelstelling. Hoe kom ik van A naar B. Oftewel hoe bereik ik mijn doel vanaf het punt waar ik nu sta? Iedereen zal dit doel op zijn eigen manier bereiken afhankelijk van zijn of haar ervaring, kennis en kunde, leeftijd, geslacht etc. Komt een medewerker of collega naar je toe met een vraag probeer dan niet gelijk te antwoorden, maar probeer te achterhalen wat diegene wil bereiken. Help bij het scherp krijgen van de doelstelling. Hieronder een voorbeeldje van zo’n gesprek tussen een leidinggevende (L) en een medewerker (M):

M: Ik moet morgen een offerte indienen bij klant A, hoe doe ik dat? L: Waarom wil je een offerte indienen? M: Omdat ik beloofd heb dit voor morgen te doen. L: Dus als je de offerte voor morgen indient, dan heb je je doel bereikt? M: Ehhh nee, als we de opdracht krijgen heb ik mijn doel bereikt. L: Weet je precies wat die klant in de aanbieding wil zien? M: Ik denk het wel, maar weet het niet zeker. L: Zou je de klant nog kunnen bellen om een paar aanvullende vragen te stellen? M: Ja, dat kan wel en dan zal ik gelijk vragen hoe zij het aangeboden wil hebben. L: Mooi en daar vind je een standaard template zoals wij offertes aanbieden.

De leidinggevende had gelijk het laatste antwoord kunnen geven waarmee de medewerker binnen een minuut zijn of haar kantoor was uit geweest. Heerlijk zo’n hulpvaardige manager, denkt de medewerker. Verleidelijk natuurlijk, vooral als je druk bent, maar iedereen kan wel invullen wat de kwaliteit van deze offerte was geweest. Waarschijnlijk hoor je niets meer van deze klant. Als je geluk hebt dan komt de klant terug en geeft aan dat de offerte niet aan zijn verwachtingen voldoet en moet deze aangepast worden. In beide gevallen veel werk voor niets en de medewerker heeft niets geleerd.

Neem je wel de tijd om sturing te geven middels vragen, dan stippelt de medewerker zijn eigen pad uit, leert hiervan, is efficiënter en misschien wel het belangrijkste succesvol. Een succes dat hij of zij zelf heeft bereikt. Een betere motivatie is er niet. Gelukkig kennen onze medewerkers mij inmiddels een beetje beter, maken ze er grapjes over met nieuwe collega’s en leren ze allemaal snel.

Deel jouw mening en visie over goed en aantrekkelijk werkgeverschap

Dit artikel is geschreven door Marco Wessels, partner bij KIM Plus Delta BV. Op LinkedIn deelt Marco zijn kennis en ervaringen in zijn zoektocht om een goede, aantrekkelijke werkgever te zijn voor jonge professionals. Marco nodigt je uit om jouw mening en visie op dit onderwerp met hem te delen.