Categorieën
Artikelen Kennisbank

11 tips voor een goed data dashboard

11 tips voor een goed data dashboard

Een dashboard vertelt je hoe je er echt voor staat. Tenminste, als het een goed dashboard is. Weet jij waar een dashboard aan moet voldoen? Onze dashboard specialist heeft 11 tips op een rij gezet die we altijd toepassen als we een dashboard ontwikkelen.
Zeg maar de Tien Geboden, en dan nog eentje in de bonus!
Doe er je voordeel meer.

Tip 1

Zorg dat je data juist is

Hoe mooi je dashboard er ook uitziet, het allerbelangrijkste is de inhoud. Daarom moeten de gegevens die je weergeeft op het dashboard kloppen.
Op basis van de belangrijkste KPI’s maak je tenslotte belangrijke beslissingen voor je bedrijf.

Tip 2

Zorg dat je up-to-date bent

Nog eentje in de categorie snel beslissingen nemen op basis van de juiste gegevens. De data op je dashboard moeten actueel zijn. Soms is dat
real-time, soms is dat near real-time en soms is ’s nachts refreshen meer dan genoeg. 

Wat up-to-data voor jouw dashboard precies betekent kan dus verschillen. Zorg wel dat het voor gebruikers duidelijk is hoe recent de data zijn, bijvoorbeeld door te vermelden wanneer de gegevens ververst worden.

Tip 3

Weet wie je publiek is

Je zal niet de eerste zijn die een geweldig dashboard bouwt, dat gebruikers vervolgens compleet links laten liggen. De reden daarvoor is meestal dat het dashboard voor hun niet in één oogopslag duidelijk is. Bijvoorbeeld omdat er teveel informatie op staat, of gegevens die voor hun niet relevant zijn. Daarom is het belangrijk te weten wie je doelgroep is en vervolgens te zorgen dat het dashboard daarbij aansluit.

Tip 4

Maak Een Plan

Als je ‘gewoon begint’ met het maken van je dashboard, dan lijken alle cijfers en KPI’s belangrijk. En als alles belangrijk is, is niets meer belangrijk. Neem een stapje terug en kijk wat je wilt bereiken met je dashboard. Vanuit de visie en strategie van je onderneming creëer je doelstellingen en die geef je weer in het dashboard. Hetzelfde geldt voor doelstellingen op een lager niveau, zoals per afdeling of per team.

Tip 5

Toon KPI’s en niet zomaar cijfers

Cijfers, metrics en KPI’s zijn termen die we vaak gebruiken als we het over dashboards hebben. Op een dashboard horen vooral KPI’s thuis.
Met KPI’s, of key performance indicators, meet je de prestaties van je organisatie, teams en/of medewerkers en maak je die concreet.

Tip 6

Zorg voor doelstellingen, normen en benchmarks

Na punt 5 volgt punt 6: als je KPI’s toont, zorg dan ook altijd dat je kunt zien of de score goed (genoeg) is. Geef de doelstellingen, normen of benchmarks weer in de visualisatie. In een grafiek kan dat met een horizontale lijn die de doelstelling weergeeft. Of werk met andere optische weergaves zoals een gauge (een meter zoals de kilometerteller in je auto), of stoplichtkleuren.

Tip 7

Houd je dashboard overzichtelijk

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: een goed dashboard geeft je in één oogopslag de juiste informatie. Vermijd daarom chaos en houd het dashboard overzichtelijk. Zet niet teveel grafieken op een pagina, maar wees ook spaarzaam met logo’s en andere afbeeldingen die afleiden van
de kern.

Maak er ook geen kermis van door allerlei verschillende grafieken ‘voor de leuk’ te gebruiken of alle kleuren van de regenboog toe te voegen.

Tip 8

Maak het dashboard intuïtief

Dashboards waar iedereen zonder moeite z’n weg in vindt, zijn het beste. Maak daarom je dashboard zo intuïtief mogelijk. Gebruik logische grafieken of andere visualisaties en werk alleen met labels en omschrijvingen als dat echt nodig is.

Tip 9

Maak het dashboard interactief

Alleen KPI’s zijn niet genoeg. Je ziet dan namelijk wel wát er gebeurt, maar niet waaróm. Zorg daarom dat je op belangrijke plekken kunt doorklikken om verder in te zoomen op de gegevens. Ook filters zijn noodzakelijk, zodat gebruikers een eigen selectie kunnen maken. Met een filtermogelijkheid op ‘postcode’ kun je bijvoorbeeld zien of een lagere omzet wordt veroorzaakt door een bepaald gebied.

Tip 10

Zorg voor een responsive dashboard

Wie zit er nou nog de hele dag achter z’n computer? Zeker als je werkt met real-time dashboards wil je die in kunnen zien waar en wanneer je maar wilt. Dat is dus niet alleen op je desktop of laptop, maar ook op een tablet of je mobiel. Als je werkt met Power BI is het dashboard ook benaderbaar via de app op je mobile device.

Tip 11

Dashboarding, een continue proces

Last but not least: wees je ervan bewust dat een dashboard eigenlijk nooit klaar is. Je kunt altijd beter! Misschien blijken sommige KPI’s minder belangrijk te zijn dan gedacht en andere juist belangrijker. Of is er bijvoorbeeld een uitbreiding nodig voor een andere afdeling?

Volg onze artikelreeks over
Datagedreven Werken en Dashboarding

Wist je al dat we een serie artikelen schrijven over datagedreven werken en dashboarding? Dit is er eentje uit de reeks.
Je vindt alle artikelen op onze website en
LinkedIn.

Heb jij een tip voor een goed dashboard die we niet hebben genoemd? Laat het dan weten via een comment op LinkedIn

Heb je een andere vraag over data, dashboarding of starten met datagedreven werken? Neem dan contact met ons op.