Wat is een goed dashboard?

Less is more

Wil je je organisatie sturen op basis van data, dan zijn dashboards onmisbaar. Dashboards zijn een visuele weergave van bedrijfsdata, vaak in de vorm van grafieken, kaarten en diagrammen.

Ze tonen de key performance indicators (KPI’s) van je bedrijf en de bijbehorende norm of doel, zodat je snel afwijkingen in kaart hebt. Maar wat is nu eigenlijk een goed dashboard?

Wat is een goed dashboard

Welke informatie zet je op je dashboard?

Natuurlijk kom je genoeg uitdagingen tegen bij het maken van een goed en bruikbaar dashboard. Maar er is één ding dat daar met kop en schouders bovenuit steekt: welke KPI’s zet je erop? Tien tegen één dat er veel te veel KPI’s in aanmerking komen. Eerlijk is eerlijk: dan is je dashboard eigenlijk waardeloos!

De juiste gegevens, overzichtelijk en to-the-point

Met datavisualisatie in overzichtelijke dashboards zie je in één oogopslag alles wat je nodig hebt. Bovendien is direct zichtbaar of iets goed gaat of niet, bijvoorbeeld door te werken met de kleuren rood en groen. Of door de norm zichtbaar te maken binnen een grafiek, waardoor je gelijk ziet of die overschreden wordt.

Hoe maak je een goed dashboard?

Bij een overkill aan informatie haken mensen af. Zeker als de gegevens op het dashboard niet relevant zijn. Denk bijvoorbeeld aan KPI’s van de afdeling logistiek van jouw organisatie. Die zijn voor de salesafdeling een stuk minder interessant. Verwerk alleen de belangrijkste en relevante informatie op het dashboard en zorg voor de juiste rolverdeling bij het maken van het dashboard.

Verschillende rollen, verschillende behoeftes

Dashboards zijn dus het meest waardevol als ze niet voor iedereen hetzelfde zijn, maar rekening houden met de behoeften van medewerkers. Denk bijvoorbeeld  aan een fabriek. De productiemedewerker is voornamelijk geïnteresseerd of het proces goed verloopt. Een KPI op zijn dashboard is bijvoorbeeld het aantal producten dat per uur van de band komt.

Zijn teamleider kijkt naar het gehele proces, en heeft KPI’s als het percentage fouten in de productielijn, de gemiddelde storingstijd of OTD (On Time Delivery). Voor de directeur is weer een andere niveau belangrijk. KPI’s die daarbij horen zijn bedrijfsresultaat of klanttevredenheid.

Neem je tijd om te focussen,
dan ga je later sneller!

Je ziet, het is belangrijk om te bepalen wat je op jouw dashboard zet. Wij raden daarom aan om ruim de tijd te nemen voor dit proces. Overhaast niet door direct te gaan bouwen, maar bepaal in grote lijnen wat er écht nodig is voor een bepaalde rol om goed te kunnen monitoren en sturen.

Begin liever met een paar KPI’s die je zeker weet en hou nog wat ruimte over voor latere toevoegingen. Als je weet wat je wilt, kun je daarop focussen en kun je daarna razendsnel aan de slag!

Hulp nodig of eens sparren?

Dit artikel is er één in onze serie over datagedreven werken en dashboarding.  Heb je hierover of over dit artikel vragen? Laat ze achter in de comments op LinkedIn. Natuurlijk kun je ook direct contact opnemen met KIM Plus Delta. We helpen je graag! Volg ons op LinkedIn. Dan mis je geen artikel van de serie over datagedreven werken en dashboarding.