Een goed onderhoudssysteem heeft minstens zoveel impact als technische verbeteringen
Technisch specialist WB2 Tata Steel
Tata Steel in IJmuiden bestaat al meer dan honderd jaar en zoekt altijd naar mogelijkheden om nog beter staal te produceren. Belangrijk is dat op de meest efficiënte manier te doen en daarbij de kosten niet uit het oog te verliezen.
Daarom startte Tata Steel een onderzoek welke verbeteringen het meest aan die doelstellingen bijdragen. Natuurlijk kwamen technische verbeteringen naar voren, maar opvallend was dat de onderhoudsmanagers steevast de inrichting van het onderhoudsinformatiesysteem noemden.
In de lijst met honderd aandachtspunten nam het op orde brengen van het onderhoudsinformatiesysteem van de warmbandwalserij uiteindelijk een topdriepositie in. Zo ontstond Project Inhaalslag SAP, om het werkstroomproces en storingsafhandeling van de warmbandwalserij te optimaliseren.
Ik wil niet steeds brandjes blussen, maar een efficiënte storingsafhandeling
Wat doet de warmbandwalserij bij Tata Steel?
Tata Steel produceert als vijf na grootste staalconcern ter wereld hoogwaardig staal, vanaf de grondstoffen tot en met het eindproduct dat aan de klant wordt geleverd. De staalproductieketen bestaat uit een keten van fabrieken, die functioneren als zelfstandige ‘bedrijven’.
Eén van deze fabrieken is de warmbandwalserij, oftewel WBW. De Qxystaalfabriek levert plakken staal aan de WBW. Vervolgens worden deze plakken in ovens tot hoge temperaturen verhit. Hierna worden de plakken in verschillende voorwalsen en eindwalsen uitgerold tot een dunne lange strip staal. Aan het eind van het proces staan haspels die de strip oprollen tot een rol met een gewicht tot wel veertig ton.
Met de juiste documenten binnen handbereik, lossen we storingen veel sneller op
Onderhoudsinformatiesysteem is de smeerolie van asset management
Voor de meest optimale staalproductie, moet een gigantisch fabrieksterrein als Tata Steel lopen als een geoliede machine. Letterlijk, in dit geval. Daarbij is elke schakel binnen het productieproces belangrijk, zowel op technisch gebied als ook alle medewerkers met elk hun eigen specialisme. Een storing of juist een verbetering ergens in de productieketen heeft immers impact op de gehele installatie.
Een goed onderhoudsinformatiesysteem fungeert binnen asset management als smeerolie. Op basis van de informatie uit dit systeem kan Tata Steel bijvoorbeeld onderhoud zoveel mogelijk vooruit plannen, om zo het werkstroomproces optimaal te ondersteunen. Maar ook een ongeplande storing wordt efficiënter afgehandeld, doordat informatie als een handleiding of een overzicht van reserveonderdelen direct voorhanden is. De betrouwbaarheid van de asset neemt daardoor toe en de onderhoudskosten zijn beter beheersbaar. Bovendien verschuift hiermee de focus van brandjes blussen naar een onderhoudsvisie op de lange termijn.
Onderhoudsinformatiesysteem als smeerolie: soepeler werkstroomproces, efficiëntere storingsafhandeling, hogere betrouwbaarheid en betere beheersing van de onderhoudskosten
KIM Plus Delta helpt het juist inrichten van SAP PM en MM
Berdien Greveling is Consultant Data Asset Management bij KIM Plus Delta en is medeverantwoordelijk voor de juiste inrichting van SAP PM (plant maintenance) en MM (material management) bij Tata Steel. Haar doelstelling was het onderhoudsinformatiesysteem op orde brengen en naar een volgend niveau brengen.
Berdien: “In de praktijk betekent dit dat documenten als tekeningen, reservedelen en onderhoudsplannen snel en juist terug te vinden zijn via het systeem. Ook werkinstructies, Bills of Material (BOM) en spare parts koppel je aan SAP PM. We verwerken de documenten samen met de klant in het systeem, die het vervolgens in hun werkstroom gebruikt. Treedt er onverwacht toch een storing op, dan is de informatie beschikbaar om die zo snel mogelijk te verhelpen.
Voor de juiste inrichting bespreken we eerst de wensen met het beheerteam. De klant heeft kennis van de techniek en van de installatieomstandigheden, wij hebben kennis van de werkstroom en van SAP. Op die manier werken we echt samen om het best mogelijke systeem op te leveren.”
Op de werkvloer wordt de toegevoegde waarde zichtbaar
Berdien: “Wij willen daadwerkelijk op de werkvloer aanwezig zijn om daar onze bijdrage te leveren. Voor de klant heeft de productieomgeving immers altijd voorrang.
Een voorbeeld: het IT-systeem was succesvol ingericht, maar toch bleven er steeds een aantal orders open staan. Niemand begreep hoe dat kon. We keken mee op de werkvloer en zagen toen dat deze orders niet zichtbaar werden via de zoekfunctie. Dit moet je echt met je eigen ogen zien, anders kom je er niet achter. Ook worden we gezien als specialist en hebben vaak net andere kennis dan de klant zelf. We helpen dan ook graag als iemand een vraag heeft die specifieke systeemkennis vereist of buiten het dagelijks werk van de klant valt.”
De klant heeft kennis van de techniek en van de installatieomstandigheden, KIM Plus Delta heeft kennis van de werkstroom en van SAP.
Tata Steel en KIM Plus Delta
KIM Plus Delta is al jarenlang partner van Tata Steel in IJmuiden en betrokken bij diverse programma’s en projecten.
Berdien: “We werken al sinds 2010 bij de warmbandwalserij. Op jaarbasis werken we bij deze klant aan ongeveer dertig kleinere projecten, leveren daarbij zo’n honderd onderhoudsplannen op en verwerken duizenden reservedelen. Natuurlijk zijn we specialist op het gebied van SAP PM, maar we weten door ervaring ook veel af van de afdelingen, werkstromen en projecten. Hierdoor gaat ook onze samenwerking steeds beter, sneller en efficiënter!”