Categorieën
Cases

Hoe Tunnelonderhoud zorgt voor een veilige doorstroom voor weggebruikers op de Nederlandse snelwegen

Hoe Tunnelonderhoud zorgt voor een veilige doorstroom voor weggebruikers op de Nederlandse snelwegen

Rijd je met de auto door Nederland, dan kom je in ons waterrijke landje regelmatig een tunnel tegen om een rivier of kanaal te kruisen. Ook liggen er tunnels om een snelweg of spoorweg te passeren. En dan zijn er nog de zogenoemde landtunnels, die bijvoorbeeld onder een natuurgebied doorlopen. Zo vormen de snelwegen geen onderbreking meer en ontstaat er een groter, aaneengesloten natuurgebied. 

Het grootste gedeelte van de tunnels op A-wegen in Nederland wordt beheerd door Rijkswaterstaat (RWS). Op dit moment zo’n 20 en daar komen er de komende jaren nog enkele bij. Voorbeelden van deze tunnels zijn de Velsertunnel, Coentunnel, Schipholtunnel en Beneluxtunnel. Rijkswaterstaat zorgt ervoor dat deze tunnels voldoen aan strenge veiligheidseisen en goed functioneren, mede dankzij geavanceerde systemen die vanuit verkeerscentrales worden bediend. Hierbij zijn een groot aantal mensen en organisaties betrokken.

Sander de Pauw, Consultant Asset & Maintenance Management bij KIM Plus Delta, is één van hen en vertelt meer over de complexe wereld van tunnelbeheer waaronder dus ook het onderhoud van de tunnels valt.

tunnelonderhoud doorstroom KPD

Het belang van Tunnelbeheer

Nederland is dichtbevolkt en met alleen al bijna 9,5 miljoen personenauto’s moeten tunnels veilig zijn voor de weggebruikers. Incidenten kunnen enorme gevolgen hebben, zoals files en vertragingen.

Daarom zijn tunnels uitgerust met een groot aantal systemen om het verkeer veilig te kunnen begeleiden en incidenten goed te kunnen afhandelen. Denk aan matrixborden, detectielussen, verkeerslichten en afsluitbomen, maar ook camera’s, luidsprekers, brandblussers en vluchtwegvoorzieningen.

Samenwerking binnen het Tunnelteam

Hoe werkt tunnelbeheer precies? Sander vertelt: ‘Ik werk zelf in een zogenoemd ‘Tunnelteam’, waar er meerdere van zijn. Wij zijn verantwoordelijk voor het aansturen van de gecontracteerde opdrachtnemers van de tunnels in regio West-Nederland-Zuid, die zorgen dat de diverse tunnels worden onderhouden, of eigenlijk in stand worden gehouden.’

‘Dit gebeurt door middel van uitgezette prestatiecontracten. Verschillende partijen schrijven in op de aanbestedingen om voor een bepaald aantal jaar onderhoud uit te voeren. Door deze tijdelijke aard valt tunnelbeheer onder Programma’s, Projecten en Onderhoud (PPO) en wordt het vanuit de aansturing gezien als project. Ons team is de aansturende partij richting de opdrachtnemer en bestaat uit vijf rollen: Projectmanagement, Projectbeheersing, Omgevingsmanagement, Technisch Management en Contractmanagement.’

Beheerregime essentieel voor goed functioneren tunnels

KIM Plus Delta is gespecialiseerd in onderhoud. Met een achtergrond in techniek en Maintenance Engineering speelt Sander een belangrijke rol bij het optimaliseren van beheerregimes voor tunnels. ‘In mijn functie adviseer ik de technisch managers. Mijn expertise strekt zich uit van het analyseren van onderhoudsconcepten, onderhoudsresultaten en storingsanalyses tot het verbeteren van onderhoudsplannen. Allemaal met het doel de duurzaamheid en efficiëntie van tunnels te verhogen.’

‘Ik richt me vooral op het nauwkeurig beoordelen en aanvullen van het beheerregime. Dit omvat de onderhoudstaken voor de komende vijf jaar, inclusief zaken als testprotocollen, werkinstructies, inspectielijsten, kritische reserveonderdelen, storingsanalyses en onderhoudsrapportages. Bovendien heb ik er de taak verduurzaming van energieverbruik bij.

‘Ook data-analyse is een belangrijk deel van mijn functie, inclusief het verbeteren van de kwaliteit van data. Dit is soms nog een onderschat onderdeel, terwijl het zo belangrijk is. Uit data kun je met de juiste analyses veel en belangrijke informatie halen die je anders niet hebt!’

Innovatie door aanvullen en actualiseren van decompositie van systemen

Sander: ‘Een eerste stap richting succesvol asset management is de focus op decomposities. Een aanpak waarbij je complexe systemen zoals een tunnel onderverdeelt in kleinere componenten, vergelijkbaar met een boomstructuur. Neem bijvoorbeeld een auto. Die is onderverdeeld in bijvoorbeeld aandrijving en carrosserie, en een niveau dieper in motor en versnellingsbak, elk weer met hun eigen subcomponenten.’

‘Zo werkt het ook bij tunnels. Je krijgt meer inzicht in de te beheren assets, bouwdelen en installaties, wat essentieel is voor het opstellen van specifieke onderhoudsplannen. Bovendien heb je de mogelijkheid om onderhoudsdocumentatie en data specifiek te borgen. Daardoor heeft het beheerregime echt een upgrade gehad. Daarnaast is door onze inspanningen inzichtelijk gemaakt voor welke installaties het zinvol is reserveonderdelen aan te houden om de reparatietijden te verkorten.’

Toekomstbestendig tunnelbeheer

Sander sluit af: ‘In mijn tijd bij RWS heb ik veel kennis en ervaring toegepast vanuit eerdere opdrachtgevers. Aan de andere kant heb ik me ook persoonlijk verder ontwikkeld. Ik heb bijvoorbeeld veel geleerd over NEN-normeringen en heb ik gewerkt met belangrijke systemen als het Onderhoudsmanagementsysteem Maximo en Beheermanagementsysteem Ultimo.’

‘Ik kan daardoor niet alleen veel waarde toevoegen bij RWS, maar deze kennis en ervaring ook toepassen bij onze andere opdrachtgevers als dit project ten einde komt!’

Verschillende analysemethoden voor het beste inzicht

KIM Plus Delta is gespecialiseerd in Asset & Maintenance Management. We helpen bedrijven in de industrie en vastgoed bij het optimaliseren van hun assets, om de productiviteit te maximaliseren en grip te houden op de kosten.

Meer lezen over onze werkzaamheden en projecten? Lees dan ook de andere klantcases. https://kimplusdelta.nl/cases/

Benieuwd hoe we kunnen helpen bij de uitdagingen van jouw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. https://kimplusdelta.nl/contact/

Wil je meer informatie over deze case?

Lees meer over de technische achtergronden in onze kennisbank.