Datagedreven besluitvorming

Van onderbuik naar feiten

Maak jij beslissingen op basis van feiten of op basis van je onderbuikgevoel? 

Bij 95% procent van alle beslissingen die we per dag maken, hakken we de knoop in maximaal 7 seconden door. Op zo’n moment maken je hersenen de beslissing onbewust, op basis van een gevoel. Niet voor niks zijn we daarom allemaal bekend met de term ‘onderbuikgevoel’. Dat onze hersenen zo werken is heel handig.

Zo ben je snel weer terug van een bezoekje aan de supermarkt, rijd je zonder nadenken ‘op de automatische piloot’ naar je werk en spring je op tijd opzij als er een auto iets te hard op je af komt rijden.

Beslissingen maken op basis van data

Besluitvorming op basis van onderbuikgevoel

Gaat het om relatief kleine en eenvoudige beslissingen, dan is het onderbuikgevoel prima. Dat gevoel is voornamelijk gevoed door eerdere ervaringen (je bent al duizenden keren naar de supermarkt geweest en in de auto gestapt) of instincten (fight, flight or freeze bij gevaar).

Het wordt een probleem bij meer complexere problemen die je niet overziet, problemen waar je geen of weinig ervaring mee hebt of bij strategische besluitvorming. Daar komt nog eens bij dat je brein zich nog wel eens laat foppen, door te snel een (onjuiste) conclusie te trekken. Denk maar eens aan alle optische illusies die er zijn.

Ruim 33% van de managers maakt beslissingen op onderbuikgevoel

In het bedrijfsleven gaat het juist vaak om complexere beslissingen, waarbij je dus op basis van feiten wilt handelen. Des te opmerkelijker dat uit onderzoek blijkt dat maar liefst 35% van de managers aangeeft hun strategische beslissingen nog steeds te doen op basis van een onderbuikgevoel. En als zij wel gebruik maken van data, voelt 43% zich ongemakkelijk als die data hun onderbuikgevoel tegenspreken. Best opmerkelijk, als je weet dat sinds de digitale transformatie ongelofelijk veel data beschikbaar is om feitelijke beslissingen te nemen.

Weinig vertrouwen in de juistheid van de data

De hoofdredenen hiervoor zijn weinig vertrouwen in de (juistheid van de) data en gedoe om toegang te krijgen tot data en informatie. Daarbij komt dat managers elkaar data-onvolwassen vinden, oftewel twijfelen over elkaars capaciteiten als het om data gaat. Overigens geven ze dat een stuk minder vaak over zichzelf aan.


Toets je intuïtie

Hoe zorg je er dan toch voor dat je de juiste beslissingen neemt? Naar onze mening absoluut niet door je onderbuikgevoel compleet te negeren. Intuïtie is en blijft namelijk belangrijk. Wat je wel moet doen– als je start vanuit een (onderbuik)gevoel – is je gevoel toetsen aan (alle) feiten.

Wat is datagedreven besluitvorming?

Bij datagedreven besluitvorming gebruikt een organisatie feiten, statistieken en data als leidraad voor strategische beslissingen. In plaats van dat je strategie gebaseerd is op eerdere ervaringen en onderbuikgevoel wordt de output van geanalyseerde data als uitgangspunt gebruikt bij het nemen van beslissingen.

Een voorbeeld van besluitvorming op basis van data

Een voorbeeld wat ongetwijfeld bekend voorkomt is ‘wat hebben we het druk’. Denk aan een fabriek waarin iedereen aangeeft ‘ramvol’ te zitten. Je wilt weten wat dat gevoel nu eigenlijk betekent. Ga je dat analyseren met data, dan kom je er bijvoorbeeld achter dat de levertijden worden overschreden. Daardoor nemen afnemers veelvuldig contact op, waardoor iedereen het gevoel heeft achter de feiten aan te lopen. Kijk je nog eens verder, dan blijkt dat de machines wel allemaal voldoende capaciteit hebben.

Dat medewerkers het druk hebben, valt dus niet te ontkennen. Maar de beslissing maken wat je daaraan kunt doen, kun je alleen maar op basis van data nemen. Daarom: van onderbuik naar feiten!

Volg ons stappenplan ‘van start met datagedreven werken en start vandaag nog.

Volg onze artikelreeks over Datagedreven
Werken en Dashboarding op LinkedIn

Natuurlijk zijn er nog andere factoren die ook een rol spelen als je start met datagedreven werken. Wat dacht je van privacy & security, IT, hoe vind je de juiste mensen, hoe houd je je kennis op peil en meer. Lees hierover de volgende keer verder, want dit artikel is onderdeel van onze reeks over datagedreven werken en dashboarding.

Ben jij inmiddels goed onderweg met datagedreven werken en heb je tips voor organisaties die nog aan het begin staan? Laat dat dan weten in de comments op LinkedIn! Wil je eens sparren over data, dashboarding of starten met datagedreven werken? Neem dan contact met ons op!