10 Voordelen van Datagedreven Werken

Steeds meer organisaties gaan meer en meer datagedreven werken. Om zo beter in te spelen op wat klanten willen. Of om interne processen efficiënter te maken. Of de concurrentie voor te blijven. Om bij te blijven en te kunnen blijven bestaan is datagedreven werken een must. Maar wat bereik je er nu precies mee?

Om hier antwoord op te geven hebben we tien voordelen van datagedreven werken op een rij gezet.

Datagedreven Werken

Voordat we ingaan op de voordelen van datagedreven werken, is het goed om te weten wat we daarmee precies bedoelen. Datagedreven werken betekent dat je stuurt op basis van feiten. Hierbij worden gegevens consequent of real-time geanalyseerd. De informatie wordt visueel weergegeven in dashboards en achterliggende rapportages. De conclusies die uit de gegevens getrokken worden, worden gebruikt om beslissingen te nemen en de organisatie te sturen.

Voordeel 1

Van onderbuikgevoel naar feiten

Doordat je uitgaat van data, kijk je naar feiten. Je kunt daarmee objectieve beslissingen nemen, terwijl dat voorheen subjectief was; het welbekende onderbuikgevoel. Ook andere subjectieve methoden krijgen zo geen kans, zoals anekdotisch bewijs (een klant die ene klacht indient over een incident dat slechts eenmalig is voorgekomen, maar hoog wordt opgenomen), meningen (een medewerker stoort zich persoonlijk ergens aan en zet alles op alles om daar iets aan te doen) of bepaalde personen die nogal op de voorgrond treden (‘wie het hardst schreeuwt…’).

Voordeel 2

Een hogere klanttevredenheid

De klant centraal, de klant is koning; we kennen allemaal de intentie van een bedrijf dat er alles aan doet om de klant tevreden te houden. Toch weet je pas wat de klant echt wil, wanneer je dat meet op basis van objectieve data en daar vervolgens op stuurt. In een enquête zullen klanten vooral negatieve ervaringen opgeven. Natuurlijk wil je die verbeteren, maar het is minstens net zo belangrijk om zaken die nu al leiden tot een hoge klanttevredenheid op hetzelfde niveau te houden.

Voordeel 3

Processen efficiënter inrichten

Op basis van data kun je processen analyseren, bijvoorbeeld door middel van Process Mining. Hierbij krijg je inzicht of processen op de manier verlopen zoals deze ontworpen zijn, of dat er vertraging, onlogische stappen, of zelfs uitval voorkomt. Zodra je dit inzicht hebt, kun je verbeteringen doorvoeren. Dit leidt overigens ook vaak tot een hogere klanttevredenheid, want klanten worden niet blij van inefficiënte processen.

Voordeel 4

Automatiseren van repeterende handelingen

Naast het efficiënter maken van processen kunnen repetitieve handelingen ook volledig geautomatiseerd worden. Data helpt je om te bepalen welke handelingen daarvoor geschikt zijn. Denk aan het invoeren van dezelfde gegevens in verschillende systemen, of het handmatig aanmaken van documenten. Hiervoor kun je software gebruiken die deze handelingen uitvoert. We noemen dit RPA; Robot Process Automation.

Voordeel 5

Minder kosten, meer winst

Eigenlijk niets meer dan een logisch gevolg van de vorige stappen. Door efficiëntere processen, sneller kunnen bijsturen bij veranderingen, een hogere klanttevredenheid en het automatiseren van repetitieve handdelingen dalen de kosten en neemt de winst toe.

Voordeel 6

Real-time inzicht en niet achteraf ellenlang analyseren

Natuurlijk is gebruik maken van data niet nieuw. Al ging dat vroeger wel gepaard met ontzettend lange analyses. Bovendien waren de gegevens tegen de tijd dat de analyse gedaan was zo langzamerhand alweer verouderd. Zo liep je – letterlijk – achter de feiten aan. Op het moment dat je nu real-time gegevens gebruikt die duidelijk visueel zijn weergegeven in overzichtelijke dashboards, heb je direct inzicht en kun je ook direct handelen.

Voordeel 7

Voorspellen in plaats van terugkijken

Nog een stap verder dan werken met real-time gegevens is het gebruik van data om voorspellingen te doen. Door middel van data science-technieken, zoals datamining, predictive modelling en machine learning analyseer je huidige en historische gegevens om voorspellingen te doen over toekomstige of gebeurtenissen. Denk bijvoorbeeld aan de machines in een fabriek. Op basis van verschillende data zoals de tijd waarna bepaalde onderdelen versleten zijn, de temperatuur en het aantal uren achtereen dat de machine aanstaat kan er voorspeld worden wanneer deze machine een reparatie nodig heeft. 

Voordeel 8

Voorsprong op de concurrentie

Op het moment dat je écht datagedreven werkt, en dus al je beslissingen maakt op basis van (near) real-time gegevens, kun je stukken sneller acteren op veranderingen dan je concurrenten. Hetzelfde geldt als je gebruik maakt van voorspellende technieken. 

Voordeel 9

Doorlopend verbeteren

Stilstand is achteruitgang. Daarom is het belangrijk steeds te blijven verbeteren. Als je wekelijks, dagelijks, of zelfs meerdere keren per dag je dashboards in de gaten houdt op veranderingen, zie je direct als er iets mis gaat, of welke waarden verder verbeterd kunnen worden. Zo blijf je efficiënt, hou je kosten onder controle, heb je steeds meer tevreden en loyale klanten en meer winst.

Voordeel 10

Nieuwe initiatieven in de overgebleven tijd

Tot slot leiden alle eerder genoemde voordelen tot nog een voordeel. Door de snellere analyses, het efficiëntere werken en de automatisering blijft er tijd over. Hiervoor krijgen medewerkers de ruimte voor nieuwe initiatieven die bijdragen aan een nog gezonder bedrijf.

Volg onze artikelreeks over Datagedreven
Werken en Dashboarding op LinkedIn

Organisaties die niet datagedreven werken hebben de in dit artikel genoemde voordelen allemaal niet en hun concurrenten inmiddels wel. Het is daarom belangrijk om zo snel mogelijk te starten met datagedreven werken. Hoe? Lees onze andere artikelen over dit onderwerp!

Dit artikel is onderdeel van onze serie over datagedreven werken en dashboarding. Hebben jullie net de eerste stappen gemaakt richting datagedreven werken, of zijn jullie hierin al behoorlijk volwassen? We lezen graag jouw reactie op onze artikelen op LinkedIn. Wil je eens met ons sparren? Neem dan zeker even contact met ons op.