Categorieën
Artikelen Kennisbank

Wat is data storytelling? Zo vertel je jouw verhaal!

Wat is data storytelling? Zo vertel je jouw verhaal!

Data is meer dan alleen gegevens. Data kunnen een verhaal vertellen. En dat kan bijzonder waardevol zijn, omdat een verhaal je meeneemt door de soms saaie of niet direct duidelijke data. Zo wordt data begrijpelijker én aantrekkelijker. We vertellen je graag hoe je dat aanpakt.
wat-is-story-telling-met-data-kimplusdelta

Wat is data storytelling?

Laten we beginnen met een definitie. Data storytelling is het vertellen van een (hopelijk meeslepend) verhaal op basis van complexe gegevens en analyses, waarmee je een bepaalde doelgroep wilt informeren en beïnvloeden.

Eigenlijk lijkt het op het vertellen van een ‘gewoon’ verhaal. Maar dan ondersteund door feiten in de vorm van grafieken, tabellen, gegevens en andere informatie. Hiermee geef je inzicht in complexe gegevens, zodat je publiek de inhoud sneller en makkelijker begrijpt en op basis daarvan beter beslissingen kan maken.

Wat is het verschil tussen datavisualisatie en data storytelling?

Van data informatie maken, zodat het je inzichten geeft op basis waarvan je beslissingen kunt nemen: dat hebben we eerder gehoord! Een techniek die je daarvoor gebruikt is datavisualisatie. Het verschil tussen beide is dat je visualisaties gebruikt als ondersteuning van je verhaal. Zonder data storytelling maakt een gebruiker op basis van die visualisaties zélf een verhaal. Geen probleem als hij of zij de kennis, ervaring en capaciteiten heeft om dat te doen. Maar wanneer de focus en kunde van het publiek ergens anders ligt, is data storytelling enorm krachtig.

De voordelen van data storytelling

Data storytelling heeft daarom een aantal voordelen. We noemen er een paar:

  • Je voegt waarde toe aan data, doordat je inzicht geeft aan je publiek.
  • Je interpreteert complexe informatie en je benadrukt de essentiële punten, zodat het belang wordt onderstreept.
  • Je geeft data een ‘human touch’, wat het leuker en makkelijker te begrijpen maakt voor veel mensen.
  • Je bouwt steeds meer geloofwaardigheid op en daarmee je invloed, zowel binnen als buiten de organisatie.

Drie must-do’s voor perfecte data storytelling

Je ziet dat data storytelling een ontzettend sterk instrument is. Om een goed verhaal te vertellen, zijn drie data storytelling methodes onmisbaar.

Eén

Bouw je verhaal stap voor stap op

Op basis van wat je hebt geanalyseerd uit data bouw je je verhaal op. In de meeste gevallen heb je (al dan niet op basis van data) een hypothese die je toetst. Daarvoor gebruik je data, net als voor de actie, de verandering of het advies dat je wilt geven op basis van je verhaal.

Het is verleidelijk om alleen data te gebruiken die je verhaal ondersteunt, maar stap absoluut niet in die valkuil! De data-analyse zelf is altijd nog belangrijker dan het verhaal. Want als je iets vertelt dat aantoonbaar onjuist is, verlies je al je geloofwaardigheid. En die is juist erg belangrijk als je veel aan data storytelling doet. Je publiek moet zich immers bezig houden met je boodschap en niet met de vraag of wat je vertelt wel klopt.

Je verhaal bevat in ieder geval een inleiding, een doelstelling, data(visualisaties), een conclusie en een advies of actie.

Twee

Gebruik visualisaties om je verhaal te illustreren

Veel mensen zijn visueel ingesteld en één beeld zegt meer dan duizend woorden. Met beeld is je boodschap beter te begrijpen en blijft die beter hangen. Bovendien maakt het je verhaal aantrekkelijker en minder saai.

Daarom gebruik je visualisaties als grafieken om je verhaal te ondersteunen en kracht bij te zetten. Het helpt daarbij om meerdere visualisaties te gebruiken om een bepaald punt duidelijk te maken. Bijvoorbeeld op een hoog en juist op een gedetailleerd niveau.

Drie

Bewijs je verhaal met data

Veel mensen haken bij voorbaat af op cijfers en analyses. Met je verhaal leg je die uit, je geeft context, maar wel bewezen door de data. Als je deze drie zaken op de goede manier combineert, dan zorgt dat voor een (emotionele) reactie bij je publiek, zoals ‘oei, dat gaat de verkeerde kant op’, of ‘wauw, dat is gaaf als we dat voor elkaar krijgen’. Deze emotie speelt een belangrijke rol bij het maken van beslissingen. De combinatie van emotie en harde data zorgt voor beïnvloeding en daardoor verandering.

Van data naar informatie

Je ziet: hoe data gebracht wordt is enorm belangrijk om het juiste effect te bereiken. Als goede data storyteller weet je dit als geen ander. Zet die kennis en ervaring in, zodat je organisatie steeds meer datagedreven gaat werken.

Lees meer over Datagedreven Werken en Dashboarding

Vind je dit artikel interessant? Volg dan de hele serie die we over datagedreven werken en dashboarding schrijven. Je vindt de artikelen op onze website en op LinkedIn.

Heb je vragen of is er een onderwerp waar je graag meer over leest? Laat je comment achter op LinkedIn of neem contact met ons op.